Zakładanie firmy: 3 proste zasady tworzenia papieru firmowego

To kolejny artykuł związany z budowaniem profesjonalnego wizerunku firmy. Dzisiaj kilka słów na temat papieru firmowego. Jak ważny jest to element i jednocześnie niedoceniany, pokazują przykłady wielu polskich przedsiębiorstw. Dlaczego zatem warto mieć papier firmowy? Jakie są zasady tworzenia firmowej papeterii?

Zasady tworzenia papieru firmowego

Poznaj 3 główne zasady jak stworzyć papier firmowy. Dzięki nim Twoja firmowa papeteria nabierze profesjonalnego wizerunku i spełni swoją rolę. Wyróżnij się z tłumu innych przedsiębiorców i zbuduj wiarygodny obraz w oczach Twoich klientów.

1. Projekt papieru firmowego

Istotne jest to, aby papier firmowy wpisywał się w Twój dotychczasowy system identyfikacji wizualnej. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że muszą się na nim znaleźć wszystkie elementy, które pozwalają użytkownikowi skojarzyć Twoją firmę.
Zatem firmowa papeteria musi zawierać nazwę Twojej działalności gospodarczej, logo, dane adresowe.

Pamiętaj o tym, aby kolorystyka papieru firmowego wpisywała się w kolorystykę Twojej firmy. Ponadto czcionki, którymi się posługujesz na firmowym papierze, muszą być takie same jak na pozostałych materiałach reklamowych. To ważne, bo dzięki temu budujesz spójny wizerunek.
Unikaj zbyt wielu kolorów i chaosu. Nie przytłocz kartki zbyt dużą ilością danych. Wystarczy, że podasz te najważniejsze. Na papierze firmowym powinno być nie więcej niż 3 kolory. Bardziej stonowane niż jaskrawe.

Miej na uwadze, żeby cały projekt był czytelny. Użyte czcionki muszą być odpowiedniej wielkości. Zadbaj o to, aby całość była wyraźna, przejrzysta i przyjazna dla oka. Kluczowe znaczenie ma prostota i minimalizm. Im mniej ozdobników, tym lepiej.

2. Rodzaj papieru na firmową papeterię 

Decyduj się na lepszy gatunkowo papier. Unikaj tanich odpowiedników, ponieważ jakość późniejszego wydruku będzie słaba. Ponadto odbije się to na Twoim wizerunku. Klienci z pewnością nie będą postrzegali Cię wtedy jako profesjonalistę.
Najlepszym wyborem na papeterię firmową będzie papier o gramaturze 90 gramów/metr kwadratowy.
Unikaj papieru o gramaturze 80, ponieważ jest zbyt cienki i będzie źle wyglądał. Kiepskim rozwiązaniem jest również papier o gramaturze 120 g, bo jest zbyt sztywny.

Zdecydowanie unikaj papieru z określoną fakturą. Decyduj się na papier gładki, ze względu na to, że wydruk będzie znacznie lepszy. Na papierze z fakturą farba nie dotrze do wszystkich zagłębień. Co spowoduje, że projekt będzie nieczytelny i niewyraźny, a przez to mało profesjonalny.
Ponadto papier firmowy powinien być drukowany w standardowym rozmiarze, czyli format A4.
Pamiętaj również o tym, aby zostawić odpowiednią ilość miejsca na ewentualne notatki. Zbyt duży obszar zajęty przez grafikę nie będzie mile widziany. Ponadto w takiej sytuacji papier firmowy nie spełni swojej roli.

3. Dane na papierze firmowym 

Nie ma przepisu, który sankcjonowałby, jakie dane musisz zawrzeć na firmowym papierze. Nieco inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku spółek kapitałowych figurujących w KRS. Tu ustawodawca jasno sprecyzował wymagania dotyczące firmowej papeterii.
Spółki na papierze firmowym muszą podać:
• firmę spółki, jej siedzibę i adres,
• oznaczenie sądu rejestrowego, w którym przechowywana jest dokumentacja spółki,
• numer, pod którym spółka jest wpisana do rejestru,
• numer identyfikacji podatkowej (NIP),
• wysokość kapitału zakładowego.

Brak tych informacji na papierze firmowym skutkuje określonymi sankcjami. Grozi za to kara nawet do 10 tysięcy złotych. Zatem warto na tę kwestię zwrócić szczególna uwagę.

W przypadku osób, które prowadzą jednoosobowe działalności gospodarcze nie ma żadnych wymogów, ani granic. Na papierze firmowym możesz zatem zawrzeć wszystkie informacje, które uważasz za ważne. Jak już jednak wspominaliśmy, nie przesadzaj z ich ilością i nie wprowadzaj niepotrzebnego chaosu.

Podaj dane teleadresowe firmy. Uwzględnij przy tym, by podać 1, maksymalnie 2 numery telefonów, adres mailowy, adres strony www. Jeśli chcesz możesz na papierze firmowy umieścić również odnośnik do fan page’a na Facebook’u. Choć nie jest to konieczne.
Dodatkowo coraz częściej spotykanym elementem, który przedsiębiorstwa umieszczają na papierze firmowym jest slogan reklamowy. To pozwala im się wyróżnić i zyskać większe zainteresowanie odbiorcy. Dzięki temu szybciej i łatwiej będzie kojarzył Twoją firmę.

Dlaczego warto mieć papier firmowy?

Jak wspomnieliśmy, papeteria firmowa jest jednym z elementów identyfikacji wizualnej Twojej firmy. Pozwala Ci budować profesjonalny wizerunek. Wzbudza zaufanie, daje możliwość budowania pozytywnych skojarzeń w umyśle konsumenta.
Ponadto papier firmowy pozwala Ci wyróżnić się na rynku spośród innych podmiotów. Tworzy Twoją przewagę, wiarygodność. Klient będzie postrzegał Cię jako solidną, rzetelną i profesjonalną firmę. Jak wiesz ma to olbrzymie znaczenie w biznesie.
Posiadając papier firmowy masz szansę na dodatkową promocję swojej działalności gospodarczej.
Pamiętaj, że papieru używasz praktycznie wszędzie. Do umów, ofert, korespondencji z użytkownikami, wystawiania fakty, zamówień. Wykorzystaj zatem to narzędzie promocji w odpowiedni sposób i uzyskaj wyżej wymienione korzyści.

Najczęściej popełniane błędy na papierze firmowym

Jest pewien stały katalog najczęściej popełnianych błędów na firmowej papeterii. Przede wszystkim jednym z pierwszy jest nieprawidłowy wybór papieru. Zbyt cienkie kartki nie będą dobrze wyglądały. Ponadto druk może okazać się niewyraźny lub nietrwały.
Druga kwestia dotyczy zbyt dużego nagromadzenia informacji w jednym miejscu. Wiele firm upakowuje wszystkie informacje na przykład na górze kartki lub na dole. Niesymetryczne rozłożenie wygląda słabo i utrudnia przekaz.

Trzecia sprawa to zbyt duży misz-masz kolorystyczny. Choć częściowo zależy to od branży, w której działasz. Branże kreatywne mają większą dowolność kolorystyczną. Pamiętaj jednak o tym, aby nie stosować więcej niż 3 kolorów na papierze firmowym.
Czwarty błąd to zbyt małe czcionki. Miej na uwadze, że Twoja firmowa papeteria musi być czytelna, zrozumiała i wyraźna. W przeciwnym razie nie spełni swojej funkcji.

Piąta pomyłka związana jest ze zbyt duża liczbą informacji, która chcesz zawrzeć na papierze firmowym. Nie musisz wymieniać wszystkich adresów mailowych, numerów telefonów. Naprawdę wystarczy jeden mail i telefon, aby klient mógł się z Tobą skontaktować.
Szósta kwestia dotyczy spółek kapitałowych, które czasami na swojej papeterii nie umieszczają wymaganych przez przepisy prawa danych. Weź pod uwagę, że grożą za to dość poważne kary .

Siódmy błąd tyczy się poniekąd całego systemu identyfikacji wizualnej. Chodzi o to, że papier firmowy różni się od teczek ofertowych, wizytówek, długopisów. Stosujesz inną kolorystykę i czcionkę na każdym z materiałów reklamowych, co wprowadza chaos i zaburza profesjonalny wygląd Twojej działalności.

Podsumowanie

Papier firmowy jest jednym z elementów systemu identyfikacji wizualnej. Dzięki firmowej papeterii będziesz mógł promować swoją działalność, budować profesjonalny i wiarygodny wizerunek, a także wyróżniać się na rynku.
Pamiętaj o tym, aby firmowy papier spełniał kilka najważniejszych zasad. Kolorystyka, krój czcionek i logo muszą być tożsame z tymi, które stosujesz w innych materiałach.
Na papierze firmowym podaj najważniejsze dane teleadresowe oraz hasło reklamowe. Miej na uwadze, aby całość była czytelna, przejrzysta i przyjazna dla oka. Unikaj niepotrzebnych ozdobników i przeładowania całego projektu. Używaj stonowanych kolorów (maksymalnie 3) i zostaw odpowiednią ilość miejsca na ewentualne notatki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *