Zakładanie firmy: jak powinna wyglądać pieczątka firmowa?

Teoretycznie każdy przedsiębiorca powinien posiadać pieczątkę swojej firmy. Jednak często pojawiają się dwie wątpliwości: czy rzeczywiście trzeba wyrobić pieczątkę firmową, a jeśli tak, to jakie dane mają być na niej umieszczone?
Jeśli i Ciebie trapią podobne pytania, przeczytaj nasz tekst i dowiedz się, jak to jest z pieczątką Twojej działalności gospodarczej.

Przepisy prawne dotyczące pieczątek firmowych

Aktualnie nie ma żadnych przepisów prawnych, które wymagałyby od przedsiębiorcy posiadania pieczątki firmowej.
Szczególnie dzisiaj w dobie szybkiego rozwoju nowoczesnych technologii i cyfrowego obiegu dokumentów. Pieczątka firmowa wydaje się czymś zupełnie archaicznym i zbytecznym. Zatem trzymając się przepisów, nie musisz wyrabiać pieczątki firmowej, choć na dobrą sprawę i tak od niej nie uciekniesz. O czym szerzej za chwilę. Przygotuj się, że będziesz musiał siłą rzeczy zainwestować w ten zbędny na dobrą sprawę gadżet.

Weź jednak pod uwagę, że koszt wyrobienia pieczątki nie pochłonie zbyt dużych sum z Twojego budżetu.
Średni koszt przygotowania pieczątki firmowej wynosi około 50 złotych, co jak sam widzisz, nie stanowi oszałamiającej kwoty. Ponadto jeżeli rozliczasz się na zasadach ogólnych, czyli skali podatkowej lub podatku liniowym. Koszty wyrobienia pieczęci firmowej będziesz mógł wrzucić w koszty działania firmy. To pozwoli Ci obniżyć podatek dochodowy. Niby niewiele, ale zawsze coś.

Kiedy pieczątka firmowa jest potrzebna?

Czy chcesz czy nie, to i tak będziesz musiał wyrobić pieczątkę swojej firmy. Dlaczego i kiedy będzie Ci ona potrzebna? Przede wszystkim do kontaktów z urzędami i bankiem.

Pieczątka jest wymagana na wielu dokumentach urzędowych. Może się również okazać niezbędna, abyś mógł założyć firmowe konto bankowe.
Pieczęć firmowa może okazać się niezbędna przy składaniu:
• deklaracji dotyczących podatku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych,
• deklaracji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych,
• informacji o przychodach wypłaconych,
• deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego,
• deklaracji na podatek od środków transportu,
• wniosków kierowanych do GUS-u,
• wniosków do organów Inspekcji Sanitarnej.

Jak zatem widzisz wbrew pozorom jest to dość spory katalog dokumentów. Choć jak wynika z prawa, sam podpis jest wystarczającym potwierdzeniem. To niestety, wielu urzędników domaga się przystawienia dodatkowo pieczątki firmowej.
Ponadto pieczęć przedsiębiorstwa może przydać się również przy ubieganiu się o udzielenie zamówienia publicznego. Bardzo często na formularzu ofertowym musisz przystawić pieczątkę firmy, którą reprezentujesz. Bez tego Twoja oferta może zostać odrzucona. Szkoda tylko Twojej pracy.

Pieczęć firmowa przydaje się również w codziennym funkcjonowaniu. Doskonale sprawdzi się w sytuacji, kiedy wysyłasz dużą ilość korespondencji pocztą tradycyjną. Każdorazowe wpisywanie Twoich danych mogłoby być kłopotliwe, a także uciążliwe. Ponadto zabierałoby dość dużą ilość czasu oraz mogło skutkować popełnieniem błędu. Dzięki pieczątce problem ten przestaje istnieć. Wystarczy, że do koperty przystawisz pieczątkę firmy i gotowe.

Co więcej, pieczątka może się przydać, jeżeli wysyłasz faktury w wersji papierowej. Choć zdecydowana większość firm odchodzi już od tego zwyczaju. Wybierając faktury w wersji elektronicznej, które są tańsze i bardziej przyjazne dla środowiska.
Pieczątka firmowa może być przydatna jako atrybut budowania profesjonalnego wizerunku. Powszechnie uznaje się, że firma posiadająca pieczątkę jest bardziej wiarygodna, rzetelna i nie jest „firmą- krzakiem”. Choć jak pokazuje praktyka, wcale nie musi tak być.

Jaki kształt i kolor powinna mieć pieczątka?

Tutaj nie ma żadnych reguł. Wszystko zależy od Ciebie, a także od ilości informacji, które chcesz zawrzeć na firmowej pieczęci.
Możesz zdecydować się na tradycyjną pieczątkę prostokątną, która jest najpopularniejsza i najchętniej wybierana. Możesz także wybrać pieczątkę eliptyczną, a także okrągłą.
Co do koloru, to w zasadzie także panuje pełna dowolność. Zwyczajowo przyjęło się, że większość pieczątek firmowych jest w kolorze czarnym. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zdecydował się na inny odcień.

Kolor czarny może być problematyczny w przypadku konieczności potwierdzenia czy dany dokument jest oryginałem czy kserokopią. Dlatego dobrym rozwiązaniem może być pieczątka w kolorze niebieskim.
Jeśli prowadzisz klub lub dyskotekę możesz zdecydować się na pieczątkę z tuszem UV, która może stanowić formę biletu lub wejściówki do klubu.
Przy wyborze koloru pieczątki przedsiębiorstwa pamiętaj jednak o tym, że bardzo często kolor czerwony zarezerwowany jest dla instytucji publicznych. Zatem niekoniecznie decyduj się właśnie na tę barwę.

Jakie dane powinna zawierać pieczątka firmowa?

Przede wszystkim na pieczątce Twojej firmy powinny znaleźć się dane określające przedsiębiorcę. Tak jak pewnie wiesz, w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej. Przedsiębiorcą jesteś Ty sam, dlatego na pieczęci firmowej musi koniecznie pojawić się Twoje imię i nazwisko oraz marketingowy człon nazwy, jeśli oczywiście ją posiadasz.
Ponadto jesteś zobligowany do tego, aby podać numer NIP swojej firmy. Nie musisz już udostępniać na pieczątce firmowej numeru REGON, ponieważ ten obowiązek został zniesiony kilka lat temu. Wynikał bezpośrednio z przepisów ustawy o statystyce publicznej.

Dodatkowo dobrze jest umieścić na pieczątce firmowej dane adresowe oraz numery telefonów. Możesz również podać adres strony www i swojego maila. To z pewnością ułatwi kontakt klientów z Tobą.
Coraz większa grupa przedsiębiorców decyduje się na umieszczenie na pieczątce swojej firmy logo, a także sloganu reklamowego. Dlaczego warto to zrobić? Przede wszystkim jest to coś innego, dzięki czemu wyróżniasz się od konkurencji. Klient Cię zapamięta i później łatwiej skojarzy.

Ponadto buduje to Twoją większą wiarygodność oraz prestiż.
Zdecydowanie zrezygnuj z podawania na pieczątce firmy konta bankowego. To nie jest najlepsze miejsce i te dane są zupełnie zbędne.

Podsumowanie

Pamiętaj o tym, że nie ma żadnego przepisu prawnego, który obligowałby Cię do posiadania pieczątki firmowej. Jednak i tak nie uciekniesz od konieczności jej zakupu.

Pieczęć przedsiębiorstwa wymagana jest bardzo często przez urzędy na określonych drukach. Między innymi przy składaniu deklaracji do ZUS będziesz musiał posługiwać się pieczątką firmową.
Pieczątka firmy może okazać się potrzebna również w ramach ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego. Na formularzach ofertowych bardzo często jest miejsce na pieczątkę, a jej brak może skutkować odrzuceniem Twojej oferty. Pamiętaj o tym.

Ponadto, aby założyć konto firmowe w banku, także będziesz musiał przedstawić pieczątkę prowadzonej działalności gospodarczej.
Jednak pieczątki przydają się również w codziennym życiu Twojej firmy. Do wystawiania faktur, wysyłania korespondencji pocztą tradycyjną. Co więcej, uwiarygodniają Cię w oczach potencjalnych klientów. Pokazują, że jesteś rzetelną i legalnie działającą firmą. To bardzo ważne w biznesie i pomaga budować zaufanie do Twojego przedsiębiorstwa.

Miej na względzie, że możesz zdecydować się na dowolny kształt, choć najczęściej wybierane są pieczątki prostokątne. Nie ma także regulacji dotyczących koloru pieczątki firmowej. Tu króluje czarny. Jedynie czerwony zwyczajowo zarezerwowany jest dla instytucji publicznych.

One thought on “Zakładanie firmy: jak powinna wyglądać pieczątka firmowa?

  1. Pingback: Zakładanie firmy: ile kosztuje założenie własnej firmy? | Profesjonalne Doradztwo Biznesowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *