Zakładanie firmy: Jak stworzyć dobrą witrynę firmową?

Dziś trudno wyobrazić sobie prowadzenie firmy bez strony www. Strona internetowa często jest pierwszym sposobem kontaktu klienta z przedsiębiorstwem. Co zrobić, aby internauta nie zamknął Twojej strony www tak szybko, jak się na niej znalazł?
Przedstawiamy praktyczne sposoby na stworzenie skutecznej firmowej strony www.

Jak stworzyć skuteczną stronę www?
Zacznijmy od najważniejszego, czyli Web usability. Web usability to użyteczność strony internetowej. Twoja firmowa witryna musi być przyjazna dla użytkownika, łatwa w nawigacji i przejrzysta. Korzystanie ze strony internetowej nie powinno być problematyczne. Wszystkie elementy powinny być rozmieszczone w standardowy sposób. Tak, by użytkownicy łatwo nauczyli się nawigować po stronie i nie popełniali przy tym błędów.

Najważniejsze zasady Web usability to:
Logo- umieść je w lewym górnym rogu. Użytkownik powinien zauważyć Twoje logo zaraz po wejściu na stronę. Pamiętaj, aby strona nawiązywała kolorystycznie do logo.

Nawigacja- czyli zakładki. Zakładki opisujące kolejne podstrony umieść w górnej części swojej strony internetowej. Stwórz minimum 5 zakładek. Na stronie www powinny znaleźć się takie zakładki jak:

  • oferta,
  • kontakt,
  • firmie/o nas,
  • cennik,
  • referencje/zaufali nam,
  • aktualności.

Nie stosuj bocznej nawigacji. Jest mniej wygodna. Pamiętaj, że użytkownik wchodząc na daną stronę przegląda ją od góry. Zaczyna od lewej strony, więc wszystkie istotne informacje powinny być umieszczone w górnej części witryny.
Kluczowe znaczenie ma zakładka z ofertą. To ona powinna być na pierwszym miejscu.

Tło i czcionka- używaj przyjaznych kolorów i czcionek. Najlepsze czcionki to te bezszeryfowe. Stosuj ciemne czcionki na jasny tle. Zdecydowanie unikaj zbyt kontrastowych czcionek (np. czerwona czcionka na zielonym tle). Optymalne kolory czcionek to czarny lub granatowy. Nie używaj więcej niż 3 różnych kolorów i 3 różnych czcionek. Zbyt duża ilość kolorów lub czcionek wprowadza chaos i utrudnia czytanie. Zrezygnuj z animacji Flash, ponieważ wydłużają czas ładowania się strony.

Wyszukiwarka – dobrze, jeśli na stronie umieścisz wyszukiwarkę. Wyszukiwarka pozwoli użytkownikom na znalezienie w Twoim serwisie istotnych dla nich informacji. Bez potrzeby przechodzenia przez całą zawartość strony www. Wyszukiwarkę umieść w górnym prawym rogu strony internetowej. Dołącz dopisek „szukaj”, aby ułatwić internautom nawigowanie.

Kolorystyka strony internetowej
Podstawową zasadą jest spójność całej identyfikacji wizualnej. Pamiętaj, że spójna identyfikacja wizualna buduje Twój profesjonalny wizerunek. Zatem na wszystkim materiałach reklamowych musisz posługiwać się między innymi taką samą kolorystyką.

Wbrew pozorom właściwy dobór kolorów nie jest prostą sprawą. Nieodpowiednie odcienie mogą zniechęcać użytkowników do odwiedzenia Twojej strony www.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, nie stosuj więcej niż 3 kolorów. Weź pod uwagę, że każdy kolor ma określoną symbolikę i znaczenie. Biały kojarzony jest z prostotą, sterylnością, dobrobytem. Z kolei czarny oznacza prestiż, elegancję, a także śmierć. Kolor czerwony może wzbudzać agresję, namiętność, a także oznaczać siłę. Niebieski uznawany jest za barwę zaufania, spokoju, lojalności. Żółty oznacza szczęście i młodość.

Ważne jest, abyś dopasował kolor do rodzaju biznesu, który prowadzisz. Jeżeli zajmujesz się usługami konsultingowymi, to dobrym wyborem będzie biały, czarny, niebieski. Jeśli prowadzisz agencję kreatywną, zdecyduj się na żywe kolory. Doskonale sprawdzą się żółty, pomarańczowy czy czerwony.

Kolorystykę strony warto również dopasować do płci Twoich klientów. Jeżeli swoją ofertę kierujesz do kobiet, postaw na jasne barwy. Jeżeli Twoimi użytkownikami są głównie mężczyźni, wybierz ciemniejsze odcienie. Unikaj przepychu i na stronie zastosuj minimalizm kolorystyczny. Im mniej kolorów, tym strona internetowa jest lepiej postrzegana.

Jak napisać tekst na stronę www?
Internauci nie czytają. Użytkownicy Internetu skanują tekst, wyłapując najważniejsze kwestie. W 3 sekundy musisz przekonać klienta, że nie warto zamykać Twojej strony. Dlatego to, co napiszesz w swoim serwisie www ma tak duże znaczenie. Zatem, jak pisać teksty na strony internetowe?

Po pierwsze, prosto. Używaj prostego i zrozumiałego języka. Zdecydowanie wystrzegaj się branżowych określeń i slangu zawodowego.
Tekst powinien być podzielony na akapity. Długie i jednolite bloki tekstu męczą i są trudniejsze w odbiorze. Pamiętaj, że tekst Internetowy czyta się nawet do 25% wolniej niż tekst drukowany.

Jeden akapit powinien być jedną zamkniętą myślą i mieć nie więcej niż 2-3 linijki. Twórz krótkie zdania. Są łatwiejsze w odbiorze i zrozumieniu. Jedno zdanie nie powinno mieć więcej niż 20 słów. Optymalne zdania mają 10-15 fraz.
Na stronach www doskonale sprawdzają się punktory. Twórz listy, na przykład opisujące Twoje usługi.

Stosuj zasadę odwróconej piramidy i najważniejsze informacje podawaj na początku. Tylko 50% internautów przewija stronę w dół. Podkreślaj najważniejsze informacje. W tym celu używaj pogrubień. Kluczowe informacje umieszczaj jak najbliżej lewej krawędzi strony. Użytkownicy czytają stronę w kształcie litery F, zaczynając od górnego lewego rogu.

W dłuższych tekstach stosuj śródtytuły opisujące poszczególne akapity. Pozwalają szybciej znaleźć poszukiwane informacje.
Teksty nasyć słowami kluczowymi. W tym celu skorzystaj z Planera słów kluczowych. Sprawdź, po jakich frazach użytkownicy wyszukują firmy lub informacje. Nie działaj po omacku. Pamiętaj, ze nadmierna ilość słów kluczowych też nie jest dobra. Tekst ma służyć przede wszystkim czytelnikom, a nie robotom Google’a. Ma wyglądać naturalnie. Nasycenie słów kluczowych powinno wynosić około 12%. 1-2 słowa kluczowe na 1000 znaków w zupełności wystarczą.

Ożywiaj treść zdjęciami, grafikami lub tabelami. Przykuwają uwagę, zwiększają zaangażowanie internautów i lepiej pozycjonują tekst. Pamiętaj o tym, aby zdjęcia dokładnie opisać.
Unikaj kopiowania i mieszarek. Twórz oryginalne treści. Pisz językiem korzyści. Zastanów się, dlaczego klient miałby skorzystać z Twojej oferty.

Treść wyrównuj do lewej. Nigdy nie justuj, a przede wszystkim nie wyśrodkowuj. To bardzo niewygodne.
Ustal stopień zażyłości ze swoim klientem. Czy lepiej zwracać się do niego bezpośrednio (Ty), czy bardziej formalnie (Państwo)? Bezpośredni zwrot to krótszy dystans, szybsze zbudowanie relacji. Jednak to, jaką formę zastosujesz, zależy również od branży, w której prowadzisz działalność.

Jak zwiększyć zaufanie do firmowej strony internetowej?
Nic tak nie buduje zaufania, jak pochlebne opinie wcześniejszych klientów. Dlatego dobrze, jeżeli na swojej stronie www umieścisz zakładkę „Referencje”. Zaprezentuj tam rekomendacje od wcześniejszych usługodawców.

Pokazuj, dla kogo pracowałeś, kto korzystał z Twoich usług. Możesz również napisać, ilu klientów współpracowało z Tobą, ile Twoje rozwiązania pozwoliły im zaoszczędzisz, ile zarobiłeś dla swoich kontrahentów.
Ważne jest, aby na stronie internetowej pojawiło się logo. To znak rozpoznawczy, który buduje tożsamość marki.
Budzi zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Powoduje, że Twoja oferta automatycznie staje się bardziej wiarygodna.

Kolejnym ważnym elementem budującym zaufanie jest portfolio. Warto pokazać wcześniejsze realizacje. Opisać określone projekty. Zaprezentuj, w jaki sposób realizujesz zlecenia.
Taka prosta sprawa jak podanie pełnych danych kontaktowych również może wpływać na lepsze postrzeganie Twojego przedsiębiorstwa.

Jeżeli na swojej stronie www masz zakładkę „Aktualności”, to musi być ona stale aktualizowana. Nie ma nic gorszego niż strona, której nie aktualizowałeś od kilku lat. To może wzbudzać w użytkowniku obawy, że tak samo podejdziesz do realizacji jego zlecenia.

Czego unikać na stronie www?
Poniżej znajdziesz katalog najczęściej popełnianych błędów na firmowych stronach internetowych:

  • brak logo,
  • trudna do zapamiętania nazwa,
  • muzyka,
  • intro,
  • niewłaściwa kolorystyka i źle dobrane czcionki,
  • nieaktualne treści,
  • brak responsywności (strona kiepsko otwiera się na urządzenia mobilnych),
  • „sztuczne” zdjęcia,
  • błędy, w tym błędy techniczne.

Podsumowanie
To najważniejsze porady, dzięki którym będziesz mógł stworzyć skuteczną firmową stronę www. Pamiętaj, aby projektując stronę internetową wziąć pod uwagę zasady Web usability.

Odpowiednio rozmieść poszczególne elementy serwisu internetowego. Zadbaj o jego szybkie ładowanie się, prostotę i przejrzystość.
Właściwie dobierz kolorystykę w zależności od rodzaju prowadzonego biznesu oraz grupy docelowej, do której kierujesz swoje działania.

Nie zapominaj również o tekstach. Niech będą dobrze skomponowane i napisane językiem korzyści. Ponadto unikaj popularnych błędów, które obniżają zaufanie do Twojej strony www.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>