Zakładanie firmy: jak zwiększyć sprzedaż przy użyciu aromamarketingu?

Jeśli i Ty borykasz się z problemem pozyskiwania klientów. Chcesz zwiększyć sprzedaż i przetestowałeś już wszelkie inne możliwości promocji firmy. To może najwyższy czas zastosować marketing zapachowy? Dowiedz się, czym jest aromamarketing i w jaki sposób możesz wykorzystać go we własnej firmie.

Czym jest aromamarketig?

Marketing zapachowy jest dość istotnym narzędziem marketingu sensorycznego. Odwołuje się do jednego z najbardziej wrażliwych zmysłów, czyli węchu.
Aromamarketing to coraz częściej stosowana metoda reklamy firmy, która z każdym rokiem zyskuje na popularności.
Przy użyciu konkretnych zapachów można wywołać u klienta pożądane odczucia, które w konsekwencji mają prowadzić do sprzedaży.
Czy wiesz, że ludzki mózg potrafi przypomnieć sobie zapach nawet sprzed 50 lat? To dlatego, że zapachy zapamiętujesz najlepiej. Pewnie do dziś doskonale kojarzysz zapach ciasta u babci, a także świeżo skoszonej łąki.

Aromamarketing stosowany jest już niemal w każdej branży. Doskonale sprawdza się w handlu, bankowości, hotelarstwie, turystyce, gastronomii i wielu innych dziedzinach.

 

Na czym polega marketing zapachowy?

To stosunkowo proste zjawisko polegające na aromatyzowaniu określonej przestrzeni (sklepu, kawiarni, poczekalni w banku, pokoju hotelowego etc.).
Przy użyciu specjalnych urządzeń (dyfuzorów) w pomieszczeniu rozpylana jest mgiełka zapachowa. W zależności od rodzaju zapachu może utrzymywać się krócej lub dłużej.
Dyfuzory można montować w systemie wentylacyjnym i klimatyzacyjnym, a także na ścianach. Można również kupić urządzenia do postawienia w dyskretnym i niewidocznym miejscu.
Spora część z nich jest w pełni energooszczędna i podlega recyklingowi, co także sprzyja środowisku naturalnemu.

 

Dlaczego warto stosować aromamarketing?

Ze względu na to, że większość przekazów reklamowych jest ignorowana.
Czy wiesz, że każdego dnia jesteś bombardowany około 5 tysiącami komunikatów reklamowych? Rocznie w telewizji widzisz ich blisko 90 tysięcy.

Zdecydowana większość ludzi uodporniła się na reklamę wzrokową i słuchową. Świadomie ją ignorują i nie zwracają większej uwagi. Nieco inaczej jest z zapachem. Dociera on do mózgu w sposób nieświadomy (za percepcję zapachu odpowiada prawa półkula mózgu). Co powoduje, że zanim zorientujesz się, że czujesz konkretny zapach. Twój mózg już dawno to odnotuje.
Ponadto musisz mieć świadomość że 75% codziennych decyzji podejmujesz na podstawie zapachu. Czy nie warto zatem wykorzystać go do zwiększenia sprzedaży? Tym bardziej, że jak pokazują badania blisko ¾ klientów chętnie robi zakupy w sklepach, gdzie ładnie pachnie.
Aromamarketing pozwoli Ci:
• zbudować pozytywne skojarzenia z firmą,
• wydłużyć obecność klienta w sklepie,
• zwiększyć sprzedaż,
• wywołać pozytywne skojarzenia z marką,
• wyróżnić się z tłumu konkurencyjnych firm,
• wytworzyć dobry nastrój u odbiorcy,
• zwiększyć komfort przebywania w Twojej firmie,
• wzbudzić u klienta uczucie świeżości i czystości.

Z badań wynika, że w sklepach, w których rozpylany jest konkretny zapach, klienci spędzają aż o 40% więcej czasu niż w pozostałych „bezzapachowych” sklepach.
Istotne jest to, aby zapach nie był zbyt intensywny i nie przytłaczał. Wówczas odniesiesz skutek przeciwny do zamierzonego.

 

Jaki zapach do konkretnego biznesu?

Aby prawidłowo zastosować aromamarketing, musisz przede wszystkim dopasować zapach do profilu Twojej działalności.
Ponadto ważna jest znajomość Twoich klientów. Nie bez znaczenia jest również pora roku, a także oferta, którą kierujesz do swoich odbiorców. Idealny zapach do firmy powinien być starannie przemyślaną koncepcją. Zapach zależny jest od wystroju wnętrza, a także zastosowanej kolorystyki.
Latem stosuj lżejsze nuty zapachowe, zaś zimą bardziej ocieplające. W zależności od rodzaju prowadzonego biznesu możesz zdecydować się na określone zapachy.
W przypadku sklepu sportowego bądź klubu fitness dobrym rozwiązaniem będzie wykorzystanie aromamarketingu na bazie cytrusów. Wzbudzają one skojarzenia z energią, rześkością, lekkością. Pobudzają do działania.
Jeśli prowadzisz biuro turystyczne, postaw na zapachy egzotyczne. Dobrze sprawdzą się nuty wanilii, kokosa, ananasa czy morskiej bryzy.
Kawiarnia, cukiernia, piekarnia nieodłącznie będą kojarzyły się z zapachem kawy i pieczywa. Aromat świeżo mielonej kawy z powodzeniem można wykorzystać również w instytucjach finansowo-ubezpieczeniowych. Ze względu na to, że kojarzy się z bezpieczeństwem. Dobrym rozwiązaniem, jeżeli sprzedajesz ubezpieczenia lub jesteś pośrednikiem finansowym. Będą również zapachy owocowe. Ważne jest to, aby były lekkie i nie przytłaczały.
W salonie samochodowym dobrze sprawdzi się zapach skóry, który kojarzony jest z luksusem. Dobre będą również domieszki drzewa sandałowego lub cedru, a także piżmo. Sprawdzą się również zapachy trawy cytrynowej i zielonej herbaty. W przypadku salonu samochodowego unikaj zapachów lekkich i delikatnych.
Prowadzisz aptekę? Chcesz pozbyć się nieprzyjemnego zapachu leków i maści? Skorzystaj z dobroczynnego wpływu eukaliptusa.
Jeżeli zajmujesz się sprzedażą nieruchomości. Znacznie zwiększysz swoją skuteczność, jeśli w prezentowanym domu lub mieszkaniu klient poczuje woń wanilii, cynamonu lub kawy. Wówczas poczuje się jak u siebie i będzie bardziej zainteresowany konkretną nieruchomością.
W salonie jubilerskim najlepszym rozwiązaniem będzie biała herbata, ambra, a także róża. Podniesienie prestiżu i poczucie luksusu wytworzysz, jeżeli użyjesz imbiru lub cynamonu. Wystrzegaj się ciężkich nut drzewnych i słodkich cytrusów.
Może na co dzień nie masz kontaktu z klientami, a chcesz podnieść wydajność swojego zespołu? Tu z pomocą także przyjdzie Ci marketing zapachowy. Czy wiesz, że rozpylenie w biurze zapachu cytrusów liczba popełnianych przez pracowników błędów spada o ponad 50%?

Jakie reakcje u klientów wywołują konkretne zapachy?

Aromrketing to szeroki wachlarz działań. Miej świadomość, że jedne zapachy pobudzają i orzeźwiają. Inne zaś uspokajają, koją. Są również zapachy, które mogą działać negatywnie. Wywołując złość czy nawet agresję.
Sprawdź, z jakimi emocjami kojarzą się poszczególne zapachy:
• Rumianek– bezpieczeństwo, relaks, odprężenie;
• Goździki, herbata – pobudzenie;
• Pieprz, kawa – osiągnięcia;
• Lawenda, bazylia – równowaga;
• Igliwie jodły, cynamon – tradycja;
• Fajka, kadzidło – władza;
• Sól morska, łąka – wolność;
• Mięta, cytrusy- pobudzenie;
• Skóra, cedr- poczucie luksusu;
• Gruszka, orzech kokosowy – życzliwość.

Podsumowanie

Aromamarketing może być skutecznym orężem, które pomoże Ci zwiększyć sprzedaż. Przyciągnie nowych klientów, sprawi, że poczują się oni bardziej komfortowo. Dzięki zastosowaniu marketingu zapachowego wzrośnie również Twój prestiż i poprawi się wizerunek. Konsumenci będą postrzegali Cię znacznie lepiej, a tym samym chętniej będą wracali do Ciebie.
Pamiętaj, że każdego dnia użytkownik atakowany jest przez blisko 5 tysięcy różnego rodzaju przekazów marketingowych. Z czego ignoruje zdecydowaną większość, bo aż 80%. Jednym z najskuteczniejszych sposobów zwrócenia uwagi klienta staje się właśnie aromamarketing, ponieważ nie da się do nie zauważyć.
Pomyśl o tym, jaki zapach sprawdzi się najlepiej w Twojej branży. Może pobudzająca woń cytrusów lub kojąca wanilia? A może sięgniesz po coś innego? Koniecznie daj znać w komentarzu, na co się zdecydowałeś.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *