Zakładanie firmy: skuteczny marketing- czy to naprawdę możliwe?

Nadal zdarza się, że wielu właścicieli szczególnie małych i mikro firm, nie przywiązuję wagi do kwestii marketingu i reklamy. Wychodząc z założenia, że dobry produkt sprzeda się sam. Niestety, ale tak nie jest. Szczególnie dzisiaj, kiedy z każdej strony atakują reklamy i kolejne promocje. Nawet jeżeli masz świetny produkt lub doskonałe usługi, a nikt o tym nie wie. Nie licz, że cokolwiek sprzedasz.
Najważniejsze jest to, aby nie traktować marketingu w kategorii kosztów. To inwestycja, która Ci się zwróci. Ponadto możesz reklamować swoją działalność w naprawdę tani i skuteczny sposób. Chcesz wiedzieć jak? Przeczytaj nasz praktyczny poradnik.

Po co mi marketing w firmie?
To często pojawiające się pytanie ze strony Klientów. Nie mówimy od razu, żebyś przeceniał reklamę i skupiał na niej całą swoją uwagę. Niemniej jednak istotne jest, abyś w nią zainwestował i prowadził regularnie.
To bardzo ważne. Działania marketingowe prowadzone w sposób chaotyczny i niezorganizowany. Na zasadzie od promocji do promocji, nie przyniosą Ci oczekiwanych rezultatów. W taki sposób nie jesteś w stanie dotrzeć do swoich odbiorców. Nie dajesz im możliwości, aby Cię zapamiętali i skojarzyli. Taka reklama uniemożliwi zbudowanie relacji i zaufanie pomiędzy Tobą a użytkownikiem. Ponadto generuje znacznie większe koszty niż działania prowadzone regularnie.
Zatem od czego zacząć, tworząc strategię marketingową swojej firmy?

1. Spójny wizerunek
Na Twój wizerunek złożą się głownie nazwa, logo, kolorystyka.
Szczególnie zadbaj o nazwę, bo może być skutecznym magnesem przyciągającym konsumentów. Jak stworzyć dobrą nazwę dla firmy? Przede wszystkim musi być krótka, chwytliwa, łatwa do zapamiętania i zapisania. Unikaj polskich znaków ze względu na adres strony www i skrzynki mailowej.
Warto, aby nazwa kojarzyła się z branżą, w której działasz. Wtedy łatwiej ją zapamiętać. Musi wzbudzać pozytywne skojarzenia.
Pamiętaj o tym, że zgodnie z prawem nazwa nie może wprowadzać klientów w błąd, a także musi wyraźnie odróżniać się od konkurencji.
Ponadto zadbaj o spójną kolorystykę. Niech wszystkie Twoje materiały reklamowe mają te same kolory. Niech na każdym pojawia się Twoje logo, nazwa i ewentualnie hasło reklamowe. Tak docierasz do osób zainteresowanych Twoimi usługami lub produktami. Zaczynają Cię zapamiętywać i kojarzyć. Co więcej, weź pod uwagę, aby wszędzie posługiwać się tą samą czcionką. To także wpływa na zachowanie spójności i ciągłości budowanego wizerunku Twojej marki.

2. Strona www
Zdecydowanie musisz zaistnieć w Internecie. Czy wiesz, że blisko 40% polskich firm nie ma swojej strony www? W dzisiejszym świecie, gdzie niemal wszystkiego szukamy w Google’u, obecność w sieci jest czymś koniecznym. Nie możesz pozwolić sobie na stratę dużej liczby potencjalnych użytkowników.
Strona internetowa powinna być łatwa w obsłudze, przyjemna dla oka, przejrzysta. Musi zawierać poszukiwane przez internautów treści, dobre zdjęcia przedstawiające Twoje produkty. Istotne jest, aby na stronie zawrzeć referencje lub opinie wcześniejszych klientów. To znacznie Cię uwiarygodni i przekona do skorzystania z Twoich usług.
Nie zapominaj również o pozycjonowaniu. Użytkownicy najczęściej ograniczają się do kilku pierwszych wyników. Zatem warto, aby Twoja strona wyświetlała się jak najwyżej. Wówczas będziesz generował ruch.

3. Blog
Na stronie możesz udostępnić Twoim klientom również blog, gdzie będziesz dzielił się swoją wiedzą. Dlaczego to tak ważne? Po pierwsze, pozwoli Ci pozycjonować stronę i zwiększać ilość wejść do Twojego serwisu. Po drugie, bloga łatwiej wypromować niż zwykłą stronę firmową. Po trzecie, a zarazem najważniejsze, pisząc bloga kreujesz się na eksperta w danej branży. Ludzie wolą kupować od specjalistów, zatem masz szansę zwiększyć swoją sprzedaż.
Pisz wyczerpujące, wartościowe dla czytelników treści. Rozwiązujące ich problemy, odpowiadające na ich pytania lub wątpliwości. Dzięki temu zbudujesz między Wami relację i zaufanie. Wtedy robienie biznesu będzie znacznie łatwiejsze.
Prowadzenie bloga wpisuje się w ekonomię relacji. Pamiętaj o tym.

4. Social media
Prowadząc bloga i stronę internetową, nie możesz zapomnieć również o mediach społecznościowych. Jednak ich wybór zależny będzie przede wszystkim od Twojej grupy docelowej. Nie ma sensu tworzyć konta na Facebook’u, jeżeli swoją ofertę kierujesz do osób starszych.
Dlatego odpowiednio dobierz kanał promocji do swoich użytkowników. Social media to darmowa forma reklamy i przyciągania konsumentów.
Tu także możesz pokazać się jako ekspert (np. w Goldenline), budować relacje i zaufanie.

5. Wizytówki
Ten mały kartonik pomoże Ci zbudować profesjonalny wizerunek. Aby jednak tak było, musisz przestrzegać określonych zasad. Przede wszystkim nie drukuj ich samodzielnie na domowej drukarce. Będą mniej trwałe, a poza tym tandetne.
Zainwestuj w oryginalną wizytówkę na dobrej jakości papierze (minimum 350 gramów). Możesz zdecydować się na papier zwykły, satynowany, szorstki. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonać wizytówkę na drewnie lub plastiku. Możesz również wybrać inny kształt niż standardowy. Te zabiegi na pewno zwrócą uwagę na Ciebie i Twoją firmę.
Poznaj szerzej zasady tworzenia dobrych wizytówek. Pamiętaj o tym, aby wizytówki rozdawać przy każdej możliwej okazji.

6. Ogłoszenia
To tania i nadal bardzo skuteczna forma dotarcia do potencjalnych odbiorców. Opracuj swoje ogłoszenia i patrz, jak Twoje zyski rosną. Miej na uwadze, że w ogłoszeniu kluczowy jest nagłówek. Musi przekazywać korzyść lub wartość dla klienta. Twórz krótkie i konkretne ogłoszenia, napisane językiem korzyści. Zwiększysz klikalność ogłoszeń, jeżeli dodasz wysokiej jakości zdjęcia.
Aby podkręcić sprzedaż, możesz ograniczyć czas trwania promocji lub ilość produktów objętych promocją. To naprawdę działa, więc warto abyś przetestował to rozwiązanie u siebie. Nie zapomnij także o kontakcie. Podaj numer telefonu i maila, pod którym można Cię złapać.

Podsumowanie
To skuteczne i dość tanie formy promocji i dotarcia do potencjalnych odbiorców. Z powodzeniem możesz zastosować je w swojej firmie. Im szybciej to zrobisz, tym lepiej.
Zatem zadbaj o odpowiedni i spójny system identyfikacji. Wybierz kolory, czcionkę, logo i używaj tych samych na każdym materiale reklamowym. Wymyśl oryginalną, krótką i łatwą do zapamiętania nazwę.
Opracuj profesjonalne wizytówki na dobrym papierze. Możesz również wydrukować je na drewnie lub plastiku. Rozdawaj je przy każdej nadarzającej się okazji.
Przygotuj przejrzystą i przyjemną dla oka stronę internetową, gdzie użytkownicy znajdą poszukiwane informacji. Dostarczaj ciekawych, wartościowych informacji poprzez blog. Dyskutuj z czytelnikami, rozwiązuj ich problemy, dziel się wiedzą. Dzięki temu zbudujesz wizerunek eksperta, a także nawiążesz relacje i zaufanie. Są one bardzo ważne w biznesie.
Nie zapominaj również o tradycyjnych ogłoszenia oraz nowoczesnych kanałach w postaci mediów społecznościowych. Ważne, aby były dobrane do Twojej grupy docelowej. Prowadzenie fan page’a na Facebook’u dla samego prowadzenia mija się z celem. Social media mają budować Twój wizerunek i markę, więc zadbaj, aby trafiły do ludzi, którzy są Twoimi potencjalnymi odbiorcami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *