Zakładanie firmy: Top 7 najczęściej popełnianych błędów przez początkujących przedsiębiorców

Jeżeli planujesz swój biznes, to koniecznie przeczytaj nasz wpis. Dowiesz się z niego, jakie błędy najczęściej popełniają początkujący przedsiębiorcy. Pamiętaj, że te błędy mogą skutecznie zniweczyć Twoje marzenia o własnej firmie.

Bardzo często okazuje się, że nawet jeden z nich może doprowadzić Cię na skraj bankructwa. Weź pod uwagę również statystyki. W ciągu 2 pierwszych lat upada blisko 80% firm. Jeżeli nie chcesz dołączyć do tej grupy, sprawdź, na jakie błędy w biznesie musisz uważać.

7 błędów początkujących przedsiębiorców

1.Brak wizji i modelu biznesowego
Prawdopodobnie tak jak większość właścicieli firm z sektora MSP, Ty również nie masz wizji swojego przedsięwzięcia. Nie opracowałeś strategii działania i modelu biznesowego. Nie do końca wiesz, jak chcesz funkcjonować na rynku.

Pamiętaj, że wiele początkujących firm nie stawia sobie żadnych konkretnych celów, założeń. Bo trudno takimi nazwać enigmatyczne stwierdzenie „chcemy stale pozyskiwać nowych klientów”. Rodzi się pytanie: ilu klientów, w jakiej skali, jakich klientów, skąd, jakimi metodami etc.?
Brak konkretnych i mierzalnych celów, to działanie po omacku. A to najczęściej kończy się wyłożeniem się biznesu.

Weź po uwagę, że zakładając firmę musisz jasno określić swoją strategię działania. Czym chcesz się zająć, jakich chcesz mieć klientów, jakie cele chcesz osiągnąć w perspektywie krótko, średnio i długoterminowej. Jakimi wskaźnikami będziesz mierzył swoją efektywność, jak będziesz się reklamował. Na jakim rynku chcesz działać, jakich masz konkurentów, jak wygląda kwestia dostaw i całego łańcucha dostaw.
Bez tego nawet nie próbuj zakładać własnej działalności gospodarczej. To absolutne must have w biznesie.

2. Brak środków finansowych
Wbrew pozorom to dość często pojawiający się błąd. Mogłoby się wydawać, że zakładanie firmy bez kapitału to nie jest najlepszy pomysł. Mimo to wiele osób popełnia ten błąd, rzucając się na głęboką wodę i zakłada własną działalność nie mają żadnych środków finansowych.
Dlaczego nie warto zaczynać biznesu bez pieniędzy? Dlatego, że jeżeli prowadzisz firmę, to musisz liczyć się z kosztami. Niestety, żeby wyjąć, trzeba włożyć, czyli zainwestować.

Po pierwsze, biznes wiąże się z kosztami stałymi, które będziesz ponosił każdego miesiąca. Najczęściej będą to wydatki na ZUS, reklamę, księgowość, podatki, paliwo, rachunki etc.

Po drugie, do kosztów stałych dochodzą również koszty zmienne. Mogą to być na przykład nagłe awarie i konieczność naprawy sprzętu czy samochodu.

Po trzecie, może okazać się tak, że nie masz klientów albo masz ich zbyt mało, abyś mógł opłacać koszty, które generuje Twoja firma. Jeżeli nie masz kapitału, to nie masz z czego płacić, co może wpędzić Cię w spiralę zadłużenia.

Dlatego koniecznie musisz mieć kapitał początkowy. Najlepiej jeżeli przeliczysz swoje roczne koszty (wszystkie) i otrzymaną kwotę przemnożysz razy 2. To da Ci odpowiedź na to, ile musisz mieć w portfelu, aby ze spokojem założyć swój biznes.

3. Brak znajomości rynku i klientów
Decydując się na swoją działalność gospodarczą, bezwzględnie musisz znać branżę, w której chcesz działać i swoich klientów.

Nieznajomość rynku i klienta dość szybko może wpędzić Cię w poważne tarapaty. Pamiętaj, że jeżeli zakładasz firmę w branży, którą znasz masz znacznie większą szansę na sukces. Wiesz, jak funkcjonuje dany rynek, znasz konkurentów, masz dostawców, wyrobioną markę osobistą.
Jeżeli wchodzisz na nieznany rynek, to zanim poznasz mechanizmy tam rządzące, Twojej firmy może już dawno nie być.

Drugą sprawą jest znajomość klientów. Jeżeli źle określisz swojego odbiorcę, to nikt od Ciebie nie kupi. Musisz wiedzieć, kim są Twoi użytkownicy. Jakie są płci, ile mają lat, skąd są, jakie mają potrzeby/problemy. Musisz wiedzieć, gdzie szukają ofert, informacji o konkretnych produktach lub usługach.
Znajomość klienta jest podstawą dobrze funkcjonującego biznesu.

4. Kulejący marketing
Jeżeli nie znasz rynku, nie znasz swoich kontrahentów, to nie wiesz, w jaki sposób skutecznie się reklamować.

Im precyzyjniej określisz swojego odbiorcę, tym lepiej będziesz wiedział, jak do niego dotrzeć. Znajomość klientów pozwoli Ci określić, z jakich kanałów komunikacji korzystają. Czy powinieneś reklamować się poprzez ulotki, reklamę radiową, a może billboardy na mieście? Ważne jest, abyś nie rzucał się na wszystkie rodzaje aktywności marketingowej. To tak nie działa. Wybierz te, którymi rzeczywiście jesteś w stanie poinformować swoich użytkowników o tym, że istniejesz.

Ważne jest to, żebyś testował swoje aktywności marketingowe. Wygaszaj te, które nie działają. Natomiast inwestuj w te kierunki promocji, które przynoszą Ci klientów.

5. Brak księgowej
To także często pojawiający się błąd. Wielu początkujących przedsiębiorców, chcąc ciąć koszty rezygnuje z profesjonalnej obsługi księgowej. Może mieć to swoje zgubne skutki. Dlaczego? Dlatego, że księgowość i podatki są dość skomplikowaną materią. Ponadto bardzo często się zmieniają i wymagają nieustannej nauki.

Każdy błąd może drogo kosztować. Prowadząc samodzielnie rozliczenia firmy trzeba pamiętać o terminach płatności, wypełniać stosowne druki, prowadzić rozbudowane ewidencje.
To zabiera czas, angażuje i hamuje rozwój biznesu. Ponadto łatwo o błąd, jeżeli się na tym nie znasz.
Lepiej jest zatrudnić księgową. Koszt miesięcznej obsługi księgowej jest relatywnie tani, więc taki wydatek nie będzie fanaberią.

6. Brak obsługi prawnej
Bez dobrego prawnika ani rusz w biznesie, jeżeli nie chcesz paść ofiarą oszustwa. Lepiej wiedzieć, co się podpisuje i na jakich warunkach się współpracuje.
Każdą umowę warto skonsultować z prawnikiem. Ponadto pomoc prawnika może być potrzebna przy opóźnieniach w płatnościach wystawionych faktur. Oczywiście nie musisz współpracować z prawnikiem na stałe. Wystarczy, że będziesz posiłkował się jego opinią w istotnych z punktu widzenia Twojego biznesu sprawach.

7. Zbyt duża wiara w sukces
Przekonanie o szybkim osiągnięciu sukcesu może być zgubne. Trudno uwierzyć w to, że pierwszym miesiącu działalności zarobisz kilkanaście tysięcy złotych. Owszem, nie jest to wykluczone, lecz mało prawdopodobne.

Prowadząc firmę, a w zasadzie ją zakładając musisz myśleć realistycznie. Nie spodziewaj się kokosów. Nie licz również na to, że Twój produkt lub usługa z miejsca podbije rynek. Tak się raczej nie stanie. Miej na uwadze, że większe pieniądze pojawią się dopiero po kilku latach funkcjonowania. Pierwsze miesiące prowadzenia własnego biznesu, to raczej dokładanie do interesu, niż wyjmowanie z niego gotówki.

Podsumowanie
To kluczowe 7 błędów, które skutecznie mogą zablokować rozwój Twojej firmy. W konsekwencji prowadząc do bankructwa. Istotne jest to, abyś miał je na uwadze i wiedział, z czym powinieneś się liczyć.
Przede wszystkim nie zaczynaj prowadzenia własnego biznesu bez pieniędzy, księgowej i pomocy prawnika.
Ponadto poznaj rynek, swoich konkurentów, a przede wszystkim klientów. Tylko tak skutecznie do nich dotrzesz i zbudujesz swoją pozycję. I najważniejsze: ucz się na cudzych błędach, a nie swoich własnych. Czy widzisz jeszcze jakieś błędu? Podziel się nimi w komentarzu!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>